BLOG SEO

Powody niskiej konwersji i porzucone koszyki

Niska konwersja w sklepie internetowym, porzucone koszyki

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, istotnym jest dla Ciebie wskaźnik konwersji. Jest to miernik mówiący o efektywności, na ile konkretne działanie marketingowe, zakończyło się sukcesem np. klient zrealizował zakup produktu. Do tego niezbędne jest analizowanie ruchu na stronie. Według dostępnych danych, przeciętny współczynnik konwersji w Polsce waha się od 0,5% – 3%. W przeliczeniu na unikalnych użytkowników wynosi on ~1%. To oznacza, że jedna osoba na sto odwiedzających sklep, w tym przypadku dokona zakupu.

 

Powody niskiej konwersji i porzuconych koszyków

Najczęstsze powody niskiej konwersji i porzuconych koszyków:
– brak właściwego pozycjonowania strony internetowej,

– niekonkurencyjna, mało interesująca oferta cenowa produktu / wysyłki,

– brak preferowanej opcji wysyłki, długi czas dostawy,

– dodatkowe koszty, o których klient dowiaduje się po czasie,

– mało interesująca oferta wizualnie, kolorystyka, niska jakość zdjęć,

– fatalny, mało szczegółowy opis, nieaktualne informacje,

– nieodpowiedni układ strony, rozmieszczenie oferty / produktu,

– utrudniona nawigacja, brak przejrzystości i czytelności oferty,

– brak możliwości nawiązania kontaktu, obsługi klienta, dopytania o ofertę online,

– wolno wczytująca się strona, problemy techniczne,

– nieczytelny, nadmiernie rozbudowany proces zakupowy, błędy w formularzach zamówień,

– brak responsywnej strony internetowej, uniemożliwiający skorzystanie z urządzeń mobilnych,

– wymagana rejestracja lub zalogowanie się (czas trwania procesu i jego skomplikowanie),

– brak możliwości kupna produktu jako gość,

– opcje płatności – brak preferowanych sposobów, lub problem z płatnością,

– opinie o produktach – ich brak lub co gorsze negatywne komentarze,

– obawa o bezpieczeństwo danych.

 

Co zatem robić? Jakie działania podjąć?

Jak widać, przyczyn niskiej konwersji i porzuconych koszyków jest wiele. To co doradzam swoim Klientom, to po prostu wykonać kilka telefonów do osób, które porzuciły koszyk, dopytując o szczegóły takiej decyzji. Czasem powody porzucenia koszyka nie leżą po stronie sklepu, a klienta (pośpiech, brak środków na koncie, rozmyślenie się, utrata połączenia internetowego, przypadkowe zamknięcie przeglądarki itd.). Zebrane telefonicznie informacje pozwolą na spojrzenie na sklep obiektywnie, oczami klienta. Wartość takich rozmów jest nie do wycenienia, dzięki niej jesteśmy w stanie poznać realne przyczyny zaistniałej, konkretnej sytuacji. To z kolei zdecydowanie powinno pomóc w decyzji o usprawnieniu sklepu oraz ulepszeniu oferty produktowej. Warto regularnie, na bieżąco badać w ten sposób przyczyny porzuconych koszyków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *