OPTYMALIZACJA
Co to jest optymalizacja?
Skuteczne pozycjonowanie możliwe jest dzięki optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO – Search Engine Optimization). Są to działania mające na celu dostosowanie (zoptymalizowanie) witryny w taki sposób, by mogła być odpowiednio indeksowana, a jej treść właściwie rozumiana przez roboty sieciowe. Działania te, zgodne z zachowaniem zasad wyszukiwarek, prowadzą do osiągania możliwie najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, w momencie wpisania przez użytkownika frazy kluczowej. Wyszukiwarka Google przywiązuje ogromną wagę do tego, by wyniki wyszukiwań były możliwie jak najtrafniejsze, bazując na podstawie ponad 200 czynników.
Optymalizacja jest zatem procesem niezmiernie ważnym i jednocześnie wieloaspektowym. Od jej właściwego przeprowadzenia zależy jak strona będzie interpretowana w systemie wyszukiwarki, a co za tym idzie, jakie wyniki wyszukiwania będzie osiągać Twoja witryna.
Wyróżniamy następujące metody optymalizacji stron internetowych
Optymalizacja kodu źródłowego
Aby pozwolić robotom wyszukiwarek właściwie zrozumieć kompozycję strony oraz jej treść, niezbędne jest użycie odpowiedniej struktury:
– linków wewnętrznych,
– nagłówków,
– znaczników tytułów,
– znaczników opisów,
– ekspozycji fraz kluczowych.
Menu zdecydowanie lepiej przedstawić w formie tekstowej, a unikać należy obrazów oraz technologii Flash, gdyż powodują one problemy z odczytywaniem zawartości. Podpięcie pod system Google Search Console, umieszczenie mapy witryny oraz pliku tekstowego dla robotów zdecydowanie przyspieszy proces indeksowania strony. Warto zadbać również o to, aby strona miała więcej podstron, a wewnętrzna struktura menu i linków była czytelna i zrozumiała dla użytkowników.
Optymalizacja treści
Bardzo istotne, by treści umieszczone na stronie były:
– unikalne,
– przydatne,
– urozmaicone,
– obszerne (wyczerpujące temat),
– zawierające frazy kluczowe w odpowiedniej ilości,
– przedstawione w uporządkowanej, logicznej strukturze.
Optymalizacja treści wymaga od właściciela strony pełnego zaangażowania, gdyż to on doskonale zna swoją ofertę, produkty i tematykę strony internetowej. Pełna weryfikacja dotychczasowej treści, jej wzbogacenie, umiejętne wyeksponowanie fraz kluczowych oraz opracowanie nowych tekstów tchnie w stronę powiew świeżości.
Optymalizacja grafiki
Kluczem do szybszego ładowania się strony oraz właściwego odczytywania jej przez roboty wyszukiwarek jest odpowiednie:
– zmodyfikowanie rozmiarów plików graficznych (kompresja bezstratna),
– użycie stylów CSS,
– zamieszczenie opisów alternatywnych dla obrazów.
Optymalizacja strony nie oznacza jej gruntownej przebudowy. Nieraz wystarczą niewielkie usprawnienia, które w znaczący sposób poprawią działanie witryny i jej sposób odczytywania przez wyszukiwarki. Aby jednak to stwierdzić, należy najpierw przeprowadzić analizę SEO.