BLOG SEO

Jak wybrać odpowiedniego pozycjonera i czego się wystrzegać?

Pozycjoner – jak wybrać odpowiedniego i czego się wystrzegać?

Wybór odpowiedniego pozycjonera nie jest sprawą prostą. Po pierwsze, ofert jest bardzo wiele i jest w czym przebierać. Czy to firmy, czy freelancerzy, pozycjonerzy obiecują natychmiastowe efekty i pełne sprostanie oczekiwaniom w bardzo krótkim czasie. Po drugie, nigdy nie wiemy jaka jakość pracy stoi za danym pozycjonerem, jakie techniki i metody stosuje oraz czy w pełni rozumie nasze wymagania odnośnie pozycjonowanej strony. Tym bardziej, wybór jest trudny gdy strona lub sklep internetowy jest głównym źródłem dochodu i to od jej stanu zależy przyszła sytuacja finansowa.

 

Freelancer, a firma

Różnica między firmą, a freelancerem jest ogromna. Firmy zobowiązane są płacić stałe koszty utrzymania, często wynajmują biura, zatrudniają pracowników, posiadają koszty obsługi. Stanowi to miesiąc w miesiąc określony, stały i zazwyczaj wysoki koszt. Stąd, przez powyższe czynniki, można oczekiwać od tego typu firm wysokich kosztów pozycjonowania oraz długoterminowej umowy. Niestety często bywa tak, iż umowy skonstruowane są w taki sposób, aby w pełni zabezpieczyć interesy firmy, a nie Klienta. I tak przykładowo pojawiają się np. kary za wcześniejsze zrezygnowanie z usługi pozycjonowania, bądź inne nieprzyjemne dodatkowe opłaty. Klient dowiaduje się o nich najczęściej po czasie. Dodatkowo nigdy nie wiadomo, kto tak naprawdę w firmie zajmuje się konkretnym zleceniem, być może jest do tego przypisana jedna osoba, lecz najprawdopodobniej pracuje nad nią zespół osób. Przez to może dojść do sytuacji rozmycia odpowiedzialności oraz braku gwarancji jakości wykonania usługi.

Freelancer to z kolei osoba, która sama dla siebie jest szefem, pracuje najczęściej w domu lub w innym miejscu, za które nie ponosi dodatkowych opłat, nie zatrudnia podwykonawców, ani nie ma kosztów obsługi. Dzięki temu, że freelancer nie ponosi stałych opłat, cena usługi pozycjonowania jest dużo niższa, niż w przypadku firmy, a umowa jest zazwyczaj elastyczna, bez kruczków i haczyków, w pełni wypracowana wspólnie z Klientem. Jeśli chodzi o jakość usługi, odpowiedzialna jest za nią jedna, konkretna osoba, dzięki czemu jej praca może być w pełni, miarodajnie oceniana i weryfikowana.

 

Abonament, płatność za efekty, płatność po uzyskaniu efektów, hybrydy

Pozycjonerzy pracują w przeróżnych rozliczeniach: w abonamencie, płatności za efekty w rozliczeniu miesięcznym, płatności po uzyskaniu konkretnych efektów lub w rozwiązaniach hybrydowych, łączących pewne elementy z różnego rodzaju rozliczeń. Co do najlepszego rozwiązania, to Klient musi sam podjąć ostateczną decyzję lub wypracować ją z pozycjonerem.

Osobiście preferuję rozwiązanie w postaci abonamentu lub płatności za efekty w rozliczeniu miesięcznym. W przypadku abonamentu, Klient ponosi stały miesięczny koszt, a efekty mojej pracy dostępne są w monitoringu fraz kluczowych. Pozwala to na bezproblemowe rozliczanie mnie z mojej pracy i jej efektów.

Podobnie w sytuacji wyboru rozliczenia płatności za efekty w rozliczeniu miesięcznym. Tutaj jednak płatność odbywa się tylko za frazy, które osiągają postęp miesiąc do miesiąca. Przykładowo porównanie pozycji danej frazy kluczowej jednego, konkretnego dnia stycznia i tego samego dnia w lutym; porównanie marca do lutego itd.). W tej sytuacji jednak każdą frazę wycenia się indywidualnie, a płatność regulowana jest po zsumowaniu wszystkich wycenionych fraz, które zaliczyły postęp z miesiąca na miesiąc. Zazwyczaj jednak takie rozwiązanie jest droższe od abonamentu.

Płatność po uzyskaniu efektów, to z kolei opcja regulacji płatności w momencie uzyskania przez dane frazy kluczowe określonych pozycji. Uzyskany zostaje efekt przykładowo z trzech przedziałów typu TOP1-3, TOP4-6, TOP7-10. Płatność naliczana jest codziennie indywidualnie za frazę, a jej koszt jest zależny od przedziału w którym się znajduje. Po zsumowaniu codziennych pozycji wszystkich fraz na podstawie ich przedziałów, wyliczyć można finalny koszt. I tak płatność realizowana jest co miesiąc. Są również pozycjonerzy, którzy preferują jednorazową płatność za doprowadzenie frazy na konkretną pozycję. Jak długo jednak ta fraza ją utrzyma, na to pytanie ciężko odpowiedzieć.

Dostępne są również rozwiązania hybrydowe, stanowiące połączenie poszczególnych typów rozliczeń, w zależności od umowy Klienta z pozycjonerem.

 

Wybór właściwego pozycjonera – pytania i (p)odpowiedzi

Wybór pozycjonera jak widać powyżej jest bardzo trudny. Zamieszczam również moje subiektywne podpowiedzi na ewentualnie pojawiające się pytania:

1. Firma, czy freelancer?

Freelancer.

 

2. Jaki rodzaj rozliczenia wybrać?

Abonament z dostępem do panelu monitorowania fraz kluczowych, bądź płatność za efekty w rozliczeniu miesięcznym również z dostępem do panelu monitorowania fraz kluczowych. Pozwala on badać postęp miesiąc do miesiąca danej frazy kluczowej.

 

3. Czym kierować się przy wyborze pozycjonera?

Zdrowym rozsądkiem, ceną, dotychczasowymi realizacjami, opiniami. Najważniejsze, by wybrać osobę, która ma odpowiednie, obiektywne, realne podejście oraz w pełni rozumie oczekiwania. To pozwala stwierdzić, iż będzie w stanie sprostać stawianym wymaganiom.

 

4. Kiedy można spodziewać się efektów działań pozycjonera?

Pierwsze efekty powinny pojawić się w przedziale od kilku do kilkunastu tygodni od rozpoczęcia pracy pozycjonera. Należy pamiętać, że pozycjonowanie to proces długotrwały i długofalowy, a przy bardziej rozbudowanych serwisach lub sklepach internetowych oraz trudnych frazach kluczowych satysfakcjonujące efekty zazwyczaj osiąga się po kilkunastu tygodniach.

Jeśli jednak minęło 20 tygodni, a frazy kluczowe ani drgnęły ze swoich pozycji – natychmiast rozważ zmianę pozycjonera!

 

5. Umowa

Umowę można zawrzeć w postaci ustnej, pisemnej (w korespondencji e-mail, na portalu ze zleceniami/ogłoszeniami) lub na papierze. Według uznania i potrzeby.

 

6. Czas

Czas rezygnacji z usług nie powinien trwać dłużej niż 1 miesiąc, czas trwania umowy do ustalenia, elastyczny. W umowie powinny znaleźć się wybrane frazy kluczowe. Pozycjoner z kolei powinien udostępnić panel do codziennego monitorowania wybranych fraz kluczowych, jako dowód postępu pracy pozycjonowania.

 

7. Koszt

Jeśli chodzi o koszt pozycjonowania to jest on zależny od obecnego stanu serwisu, czy sklepu internetowego. Zależy również od ilości i trudności wybranych fraz kluczowych. I tak oto spotkałem się z wyceną pozycjonowania w kwocie 5 PLN miesięcznie za jedną frazę kluczową. Znalazłem również ofertę 15 000 PLN za miesięczny abonament. Przedział ten jest ogromny i ciężko uwierzyć w obie kwoty, z naciskiem na tę ostatnią. Warto przejrzeć liczbę ofert i wybrać rozsądnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *